انواع پارچه

انواع پارچه

دراین مقاله با انواع مختلف پارچه بیشتر آشنا می شوید.

نخی

پارچه نخی از الیاف طبیعی پنبه تولید می شود و به روش تار و پودی بافته می‌‌شود. تراکم بافت در پارچه‌هایی که بافت ساده دارند کمتر است و فضای خالی میان تار و پود پارچه برای عبور هوا بسیار مناسب است و به خاطر الیاف پنبه جاذب رطوبت است. از همین رو این پارپه در فصل گرما با جذب رطوبت و عرق بدن باعث خنکی می شود. پارچه نخی نسبت به پارچه‌های دیگر آبرفت بیشتری دارد و به خاطر الیاف پنبه ایستایی لخت و ریزش‌دار دارد. معمولا پارچه‌های نخی که آهاردار هستند پس از شست و شوی اولیه، آهار خود را از دست می دهند.

ابریشم

ابریشم را می توان با برداشت تارهای طبیعی پیله کرم ابریشم و الیاف نرم و لطیف و درعین حال محکم و بادوام، تولید کرد. پارچه ابریشم به دلیل درخشش، لطافت، دوام و استحکامی که دارد محبوب است و نخ ابریشم، محکم‌ترین الیاف پروتئینی طبیعی را داراست. معمولاً از این پارچه برای دوختن لباس رسمی، انواع اکسسوری، ملافه، تودوزی لباس و موارد دیگر استفاده می‌شود.ابریشم محصولی حیوانی است. بنابراین به آن گیاهی گفته نمی‌شود. اما در طبیعت نخ‌هایی شبیه ابریشم وجود دارد که ریشه گیاهی دارند. ‌از ساقه‌های گل لوتوس می‌توان الیاف بسیار زیبا و شبیه ابریشم تولید کرد.

کشمیر

«کشمیر» به دلیل کمیابی و نرمی فوق‌العاده‌ی که دارد، حس تجمّل و لوکس بودن را القاء می‌کند. این پارچه به طور چشمگیری عایق گرماست .به دلیل شبیه بودن این پارچه به پارچه پشم، نباید از آب گرم برای شستشو استفاده کرد. مزایا و ویژگی‌های این پارچه:سبک نازک و لخت/بدن نما نیست/تنوع رنگ و طرح/عدم چروک پذیری و آبرفت/قدرت انتخاب بالا در نوع دوخت. از الیاف بسیار لطیف موی بز تهیه می‌شود. این بز در کوه‌های مغولستان و شمال چین پرورش می‌یابد. پارچه کشمیر جزو محبوب‌ترین و مناسب‌ترین پارچه‌ها برای انواع لباس‌های زمستانه و پاییزه است.

کریشه

پارچه کریشه ضخامت بسیار کمی دارد برای فصل‌های گرم تابستان مناسب است. جنس این پارچه از الیاف‌های مختلفی مانند پلی‌استر و الیاف مصنوعی است. این پارچه تشابه زیادی به پارچه‌های نخی دارد اما تنها تفاوت آن‌ها در جنس و مواد به‌کاررفته در تولید است همچنین این پارچه برخلاف پارچه های نخی خاصیت چروک پذیری و آبرفت نیز ندارد. یکی از ویژگی‌های مهم این پارچه لخت و نازک بودن آن است. این ویژگی سبب می‌شود تا در فصل‌های گرم احساس خنکی و سبکی در شما ایجاد کند.کریشه معمولاً برای شومیز و پیراهن بسیار مناسب است .

ژاکارد

پارچه ژاکارد توسط ماشین‌های ژاکارد تولید می‌شود و به همین دلیل یک پارچه ماشینی به حساب می‌آید. طرح این پارچه، چاپی نیست. ژاکارد نوعی پارچه است که به دلیل طرح‌های بافته شده با الیاف نخ، مصرف کننده آن از عوارض آلرژی‌زای رنگ‌های شیمیایی در امان است.استحکام بالا در بافت، و دوام بالایی نیز دارد. به دلیل قابلیت ضد جذب آب مناسب برای تشک‌های طبی هستند. پارچه‌های ژاکارد به دلیل خاصیت لطافت و ثبات در تولید مانتوهای مجلسی و رسمی، سارافون، دامن، انواع پیراهن و شومیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر سبکی پارچه، خاصیت کشسانی هم دارا هستند.

وال

وال نوعی پارچه سبک و ساده‌بافت است و از ۱۰۰درصد پنبه یا ترکیبی از پنبه تشکیل شده است. تعداد نخ‌های به‌کار رفته در آن از پارچه‌های نخی یا پنبه‌ای بیش‌تر است. این پارچه سبک، تنفس‌پذیر و نیمه شفاف است و یک گزینه مناسب برای استفاده برای دوخت لباس‌های تابستانی به شمار می‌رود. دمای زیاد در هنگام شست و شو و اتو کردن، به احتمال زیاد هر نوع پارچه نخی را از بین می‌برد؛ بنابراین کاملا از این کارها خودداری کنید. توجه داشته باشید که پارچه وال نخی بیش‌تر از پارچه وال مصنوعی چروک می‌شود.

فاستونی

پارچه‌های فاستونی با توجه به الیاف و ویژگی‌هایی که دارند، کاربردهای متفاوتی دارند.از قدیمی‌ترین پارچه ها است. فاستونی پشمی و فاستونی پلی استر دارد.یکی از مهمترین ویژگی‌های آن ظاهر زیبا و در عین حال کیفیت بالای آن است. پشم به کار رفته در پارچه‌های فاستونی از صفر تا صد می‌تواند متفاوت باشد اما درصد های ۴۵ / ۵۵ – ٢۵ / ٧۵ – ٢٠ / ٨٠ – ١٠ / ٩٠ پرمصرف‌ترین نوع آن در بازار پارچه است. در بین این اعداد، عدد کوچک‌تر نشان دهنده درصد پشم است. برای مثال، فاستونی ۴۵ – ۵۵ دارای ۴۵ درصد پشم می‌باشد. پشم یکی از مهمترین الیاف به کار رفته شده در پارچه فاستونی است و نقش بالایی در میزان کیفیت این پارچه دارد. مقاومت بالا، متراکم بودن الیاف، عدم عبور نور ماورا بنفش و عدم اشتعال پذیری از ویژگی‌ها و مزایای استفاده از پشم در این نوع از پارچه است.نرم‌ترین پارچه فاستونی نوع پشمی آن است. وزن این نوع از فاستون به دلیل الیاف به کار رفته در آن بسیار بیشتر و سنگین‌تر است.

گاباردین

این پارچه دوام خیلی خوبی دارد و به‌درد دوخت خیلی از لباس‌ها می‌خورد. بافت محکمی دارد و اغلب از پنبه تهیه می‌شود. بادوام است و کاربردی. به همین دلیل گزینه‌ خوبی برای دوخت شلوار، کت و شلوار، یونیفرم، اورکت و لباس‌های دیگر به‌حساب می‌آید. یکی از ویژگی‌های جذاب این نوع پارچه، مقاومتی‌ است که دربرابر نفوذ آب دارد. بعضی از انواع پارچه گاباردین از پنبه‌ ارگانیک به‌دست می‌آیند و برای تولید آنها هیچ محصول حیوانی به‌کار گرفته نشده. این دسته از پارچه‌ بسیار با طبیعت و حیوانات مهربان هستند. این نوع پارچه هم در پوشاک خانم‌ها به‌کار می‌رود و هم در تولید پوشاک آقایان. گاباردین با بافت محکمش جان می‌دهد برای دوخت اورکت و بارانی. اما کاربرد آن به بارانی محدود نمی‌شود.

مخمل

مخمل پارچه نرم و مجللی است که از پرزهای صاف و یک‌دست و با خواب نرم تشکیل شده. پارچه‌های مخمل از جلوه براق و ریزش زیبایی برخوردارند و به همین دلیل، معمولا برای لباس‌های مجلسی استفاده می‌شوند. رای رفع چین‌وچروک‌های مختصر می‌توانید از بخارگر استفاده کنید. بهتر است از اتو استفاده نکنید، چراکه حرارت و ورن اتو می‌تواند پرزهای مخمل را خوابانده و رد باقی بگذارد. لباس مخمل‌تان را به خشک‌شویی بسپارید.مخمل پان (panne velvet): نوعی مخمل کراش است که پرزهای آن در یک جهت با فشار زیاد پرس شده‌اند. مخمل کشی (stretch velvet): مخمل‌های کشی، همان طور که از اسم‌شان پیداست، کشسان و انعطاف‌پذیرند. مخمل شیفون (chiffon velvet): مخمل بسیار ظریف و سبکی است که معمولا برای دوخت لباس شب استفاده می‌شود. مخمل لیون (lyons velvet): مخمل متراکم و محکمی است که برای خصوصا کت و کلاه استفاده می‌شود. مخمل نخی: پارچه‌های مخمل نخی را می‌توان سنگین و دارای کشش خیلی کم توصیف کرد و مانند مخمل‌های ابریشمی یا انواع بافته‌شده با الیاف مصنوعی، براق نیستند. مخمل ابریشمی: مخمل ابریشمی پارچه بسیار نرم و سبک و با ریزش فوق‌العاده زیبایی است. اما همان طور که گفتیم، اصلا ارزان نیست. مخمل ریون/نایلون: مخمل‌های بافته‌شده از ترکیب نایلون و ریون بسیار سبک و خوش‌قیمت بوده و از ریزش زیبایی هم برخوردارند. مخمل میکروفایبر: مخمل تقریبا جدیدی است که برای لباس‌های غیررسمی و نیمه‌رسمی کاربرد دارد و برای روکوبی هم استفاده می‌شود.

لینن

پارچه لینن تراکم کمی دارد، سبک بوده و وزن زیادی به خود نمی­‌گیرد. به راحتی چروک می‌‌شود. منفذهای زیادی در درون بافت پارچه لینن وجود دارد که می‌توان از آن لباس‌های خنکی تهیه کرد. لینن به پارچه‌ کنفی هم معروف است و از پارچه‌های مناسب فصل تابستان محسوب می‌شود. مرغوب‌تربن نوع این پارچه از ۷۰ درصد پنبه، ۱۰ درصد پلی استر و ۲۰ درصد ویسکوز تهیه شده و بدترین نوع آن از ۵۰ درصد پنبه و ۵۰ درصد پلی استر، بدون ویسکوز است. از الیاف لینن برای تهیه حوله، ملحفه، کفش و لباس استفاده می شود.

کرپ

نواع پارچه ی کرپ از جنس‌هایی چون ابریشم، پشم و یا پلی استر تهیه شده است. پارچه کرپ انواع مختلف وموارد مصرف بسیاری دارد، از جمله: کش آمدن پارچه، ضخامت مناسب، سبکی پارچه، شستشوی راحت و مقاومت در برابر چروک شدن. انواع پارچه کرپ : کرپ مرویجت، کرپ دیور، کرپ فلورانس، کرپ گلدار ترک، کرپ باربی، کرپ اسکاچی، حبابی (پفکی)، کرپ دیور

شیمر

پارچه شیمر، مانند پارچه‌های ابر و بادی دارای ویژگی‌هایی از جمله نازک بودن و خنک بودن است. طرح روی این پارچه‌ها چروک است. اما برخلاف پارچه‌های ابر و بادی، پارچه شیمر براق است. هنگام اتو کردن باید توجه داشت که ترجیحا از تماس مستقیم اتو با پارچه خودداری شود. ایستایی متوسط دارد و حالتی بین خشکی و لختی ایجاد می کند و جزء پارچه‌های خیلی لخت یا خیلی خشک محسوب نمی‌شود. برای شست‌وشوی این پارچه با ماشین لباسشویی باید با دور کم شسته شود و همینظور دمای آب بسیار گرم یا بسیار سرد نباشد. پارچه های شیمر براق: این نوع دارای درخشندگی و زیبایی است. پارچه های شیمر نخی: ریزش داشته, دارای حالت لختی, براقیت کمتر و چروک‌پذیری پبشتراست. پارچه های شیمر ساده: این نوع به شیمر کریستالی معروف است، براقیت نداشته و برای دوخت لباس های مجلسی استفاده می شوند.

تریکو

پارچه تریکو در دو نوع تخت و گرد بافت تولید می‌شود. علاوه‌بر لطافت از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. در انواع مختلفی تولید می‌شود مانند: پلی استر/لاکرا/جودون و… پارچه تریکو پلی استر از نخ پلی استر ساخته شده و به صورت تارگونه می شود. معمولا رنگ‌‌بندی و استحکام پارچه پلی استر به حدی بالا است که برای تولید کاپشن، لباس‌های ورزشی، اوور کت و بارانی از آن استفاده می‌شود. پارچه تریکو ملانژ از نخ پنبه و پلی استر با درصدهای مشخصی استفاده می‌شود. این پارچه استحکام خوبی دارد و برای تولید انواع پیراهن، دامن مجلسی و لباس کاربرد زیادی دارد. پارچه پنبه تریکو، از الیاف طبیعی مانند پنبه برای تولید پارچه کالای خواب مانند پتو و روتختی استفاده می‌شود. از انواع مختلف آن می‌توان به پارچه یک رو پنبه، دو رو پنبه و ترکیب پلی استر و پنبه اشاره کرد. پارچه تریکو ویسکوز: شال‌های نخی و نازکی که بافت ظریفی داشته و به‌راحتی نخ‌کش می‌شوند از جنس ویسکوز هستند. به دلیل استحکام پایینی که الیاف طبیعی پارچه ویسکوز دارد از ترکیب نخ لاکرا با آن برای بالا بردن استحکام و دوام پارچه تریکو ویسکوز استفاده می‌شود. پارچه لاکرا تریکو: از مواد مصنوعی ساخته شده و جنس با دوام و محکمی دارد. برای تولید انواع شلوار جین، مانتوی بانوان، لباس فرم مدارس و لباس‌های ورزشی می‌‌ باشد. پارچه تریکو جودون: با بافت لوزی شکل در لباس‌های مردانه و زنانه به خصوص بافت و لباس‌های زمستانی بسیار دیده می‌شود. معمولا از ترکیب نخ پنبه با الیاف دیگر ساخته می‌شود و هرچقدر میزان الیاف مصنوعی آن بیشتر شود کیفیت و دوام پارچه بالاتر می‌رود.

پوپلین

پارچه پوپلین دارای بافت ساده ای است. این پارچه را می توان در دسته پارچه های دارای تار و پود دانست. از پنبه 100 درصد تشکیل شده است. وزن متوسط پارچه‌‌های پوپلین پنبه ای حدود 100 گرم در متر مربع است. این پارچه را به هیچ وجه با آب داغ نشویید. پارچه پوپلین از جمله پارچه‌هایی می باشد که شما می توانید از آن در تمام طول مدت سال بهره ببرید. این پارچه ها می توانند به صورت صد درصدی از ابریشم، پشم یا پنبه تشکیل شوند. شما می توانید از این پارچه برای تمام فصول استفاده، برای تهیه پیراهن کاربرد دارند اما در فصل گرم، نخ های آن دارای ضخامت بیشتری بوده و برای پیژامه، ژاکت، کت و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بابوس

طرح پارچه مانتویی بابوس راه راه بوده و بسیار نرم و لخت میباشد. این پارچه آبرفت داردو کشسانی ندارد. مناسب فصل بهار و تابستان است. در دمای 40 درجه شسته شود، اتوکشی در دمای پایین انجام شود. برای دوخت مانتو , شومیزهای خنک و زیبا , شلوارهای راحتی , پیراهن , تاپ , دامن و…..استفاده می گردد.

حریر

پارچه حریر یکی از انواع پارچه‌هایی است که بسیار نازک و سبک و مناسب فصل تابستان است. لَخت، سبک و نیمه‌شفاف هستند. جنس الیاف حریرمعمولا پنبه است و بافت ساده‌ای دارد. انواع پارچه‌های حریر، در دوخت لباس‌های مجلسی، مانتو و شومیز استفاده می‎شود. در بافت حریر از ابریشم طبیعی یا مصنوعی استفاده می‌شود. درصد ابریشم به کار برده شده درانواع حریر متفاوت است. وقتی درصد ابریشم مورد استفاده در پارچه تغییر می‌کند، نه تنها جنس پارچه بلکه نام پارچه هم تغییر خواهد کرد. از انواع حریر می توان به حریر کرپ/حریر کریشه/حریر ژورژت/حریر نخ/حریر ژاکارد/حریر ساتن اشارکرد.

دانتل

دانتل (Dentelle)، پارچه‌ایی است ظریف از ابریشم یا الیاف مصنوعی. د ر بافت آن از نخ کتان، ابریشم، طلا یا نقره نیز استفاده می شود. زمینه ی تور ساده و اشکال برجسته مهم ترین خصوصیت این پارچه است. در سه نوع ساده، گل برجسته و کار شده به بازار عرضه شده است. دانتل ساده: پارچه ای توری با گل های ساده است. کشسان بوده و در رنگ‌های مختلف تولید می شود. گل برجسته: گل‌ها در این نوع پارچه به صورت برجسته بافته شده است. در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود. کار شده: نوع کارشده پارچه دانتل همراه با سنگ، مروارید، ملیله و… تزئین می شود تا بر جلوه و زیبایی پارچه افزوده شود. برای دوخت لباس های مجلسی و عروسی استفاده می شود

تافته

تافته (Taffeta)، یک پارچه بافته شده، نرم و صاف می‌باشد که از ابریشم، کوپرآمونیوم و ریون به همراه استات و پلی‌استر ساخته شده است.پارچه‌ایی مجلل است که برای دوختن لباس‌های مجلسی، لباس عروس، دکوراسیون داخلی و پرده استفاده می‌شود. نوع بسیار ترد و نازک تافته را “تافته کاغذی” گویند. بطور کلی دو نوع متفاوت از پارچه تافته وجود دارد: نوع اول، پارچه تافته‌ایی که نخ آن قبلاً رنگ شده باشد، کمی سفت است و برای دوختن لباس رسمی به کار می‌رود . نوع دوم، پارچه تافته‌ایی که بعد از بافته شدن رنگ شود. اغلب به عنوان آستری استفاده می‌شود و بسیار نرم است. ابریشم بیزانسی، نوعی پارچه تافته بسیار پرطرفدار است که وقتی از زوایای مختلف به آن نگاه می‌شود، طیف رنگ‌های مختلفی دارد. نام دیگری آن پورپورا (purpura) است.  

ساتن

جنس تار و پود این پارچه از نخ های بلند ابریشمی، نایلونی یا پلی استر می‌باشد. معمولاً این پارچه یک روی خیلی براق و یک روی مات دارد و با توجه به کارکردهای گوناگونی که دارد در انواع رنگ و طرح تولید می شود. دلرای سطحی نرم و انعکاس نور فوق العاده زیباست.نشست خوبی روی تن دارد. قابل استفاده به عنوان آستر هم می‌یاشد. ظاهری زیبا و سبکی اشرافی دارد. ساتن به آسانی چروک نمی شود اما به راحتی و حتی با آب لک می شود. بهتر است این پارچه ها با دست و با آب ولرم و صابون شسته شوند. برای خشک شدن این نوع پارچه باید آن را روی سطحی صاف مثل یک حوله پهن کرد تا خود به خود خشک شود. ازاتوکشی مستقیم با درجه بالا بر روی پارچه ساتن پرهیزکنید.

تور


تور پارچه های ظریفی هستند که ساختار شبکه ای دارند؛ تولید کنندگان منسوجات آنرا با روشهای مختلفی تولید میکنند. تور بسیار نازک هست و به همین دلیل باعث بدن نما بودن آن میشود. پارچه تور انواع مختلفی دارد از جمله تور بروکسل، تور گیپور، تور ساده، تور النکن، تور دانتل و… کاربرد پارچه های تور برای لباس های مجلسی هست که یا بعنوان خرج کار و یا بعنوان لباس که زیر آن آستر یا پارچه های دیگری مثل ساتن استفاده میشود. پارچه های تور به علت حساس بودن آن نیاز به توجه زیادی در نگهداری دارند. چروک پذیری و آبرفت ندارد.

جین

پارچه جین نوعی پارچه زخیم و بافت دار است که 100 آن از کتان ساخته شده. شاخص ترین ویژگی پارچه های جین بادوام و محکم بودن آن است. این پارچه بعد از رنگ شدن شسته نمی شود. نخ پنبه ها برای ساخت یک بافت خاص به کار میرود و بافتی پیچیده و نا همواری دارند، یک رشته پود و دو یا چند رشته تار عبور میکند و بر روی سطح پارچه به حالت جناقی ایجاد میکند. پارچه های جین متنوع هستند و انواع مختلفی دارند. جین رنگی، جین کشی، جین سنگشور، جین خام و… هرچقدر پارچه های جین کمتر شسته شود دوام آن بیشتر میشود. اگر نیاز به شستوشو بود، آنرا در لباس شویی با درجه حرارت ملایم تنظیم کنید.

غواصی

پارچه های غواصی برای لباس های غیر مجلسی استفاده میشود زیرا حالت چسبان دارد . جنس آن از پلی استر است. ویژگی پارچه های غواصی حالت کشسانی بودن آن است که همین ویژگی، مناسب برای لباس های ورزشی از جمله شلوار می باشد اما میتوان آنرا برای دامن، پیراهن و حتی مانتو هم استفاده کرد. این پارچه مناسب همه فصل ها می باشد. به علت وجود پلی استر در آن برای اتو کشی لازم است در دمای متوسط قرار دهید. پارچه غواصی آبرفت ندارد چروک پذیر نمی باشد.

شانتون

پارچه شانتون از الیاف پلی استر و اکریلیک ساخته شده. تار و پود این پارچه درشت و منافذ باز و بافت ضخمی دارد، و هوا از آن عبور میکند و مانع گرما میشود؛ هنگامیکه اکریلیک آن بیشتر باشد مناسب فصل بهار و پاییز می شود. به علت داشتن منافذ باز در بعضی از انواع شانتون بدن نما می باشد. شانتون پارچه بسیار سبک و راحت است. برای شستوشوی شانتون شرایط خاصی ندارد اما توصیه میشود لباس هایی که از جنس شانتون هستند را برعکس کنید و داخل ماشین لباس شویی بیاندازین و از پودر های بدون آنزیم استفاده کنید و در دمای 30 درجه بگذارید؛ هنگام پهن کردن آن دور از نور خورشید باشد. آبرفت ندارد. چروک پذیری آن کم است. موارد کاربرد آن در مانتو، شومیز، شلوار های کشی، لباس های راحتی و رو مبلی و رومیزی می باشد.

چادری

پارچه های کرپ از سه جنس ابریشم, پلی استر و یا پشم ساخته میشوند. کرپها انواع زیادی دارند؛ کرپ حریر، کرپ اسکاچی، کرپ فلورانس، کرپ پفکی، کرپ چینی، کرپ غواصی، کرپ ژوژت،کرپ گاباردین، کرپ باربی و… که از نازک تا ضخیم ساخته میشوند.سطح پارچه های کرپ برآمده و دارای چروک و خطوط هست. کرپ یکی از پرکاربرد ترین و محبوب ترین پارچه ها محسوب میشود. ویژگی بارز پارچه کرپ دوام بالا آن هست که در شستوشو های مکرر مقاومت بالایی دارد. چروک نمی شود. آبرفت ندارد.

سوییت

واژه سوییت از عبارت فرانوسی به معنای دستکش سوئدی گرفته شده است، که اشاره به نوع خاصی از دستکش های بسیار نرم و لطیف که از سوئد وارد میشدند دارد. سوئیت حاصل مرحله پایانی در پرداخت چرم است، که معمولا بعنوان سوییت چرم شناخته میشود. سوییت به آخرین لایه چرم میگویند که بسیار نرم و لطیف است؛ و سطح داخلی پوست حیوانات که از طرف زیرین چرم قابل رویت است. پارچه های سوییت بصورت مصنوعی هم ساخته میشوند. هرچه سوییت ضخیم تر باشد مقاومت آن بالاتر میرود. این پارچه ظاهری شیک و مجلل دارد. پارچه سویتت حساسیت ایجاد نمیکند و با دوام هستند. آبرفت ندارند و چروک پذیری کمی داد.

ارگاندی

اورگاندی یک پارچه چین دار است و اکثر اوقات از آن بعنوان پایه و زمینه ای برای سایر پارچه هایی که سبک هستند استفاده میشود. اورگاندی پنبه ای چروک پذیری بالایی دارد اما هنگار اتو کشی با بخار بسیار نیتجه خوبی میدهد و آسان تر قرم میگیرد. به علت چین دار بودنش مناسب دامن فون و کلوش هست. اورگاندی را میتوان با ماشین لباس شویی و با آب سرد شست ما بهتر به علت ظرافتی که دارد با دست بشویید. توجه داشته باشید اورگاندی هایی که از پنبه نیست و از نایلون هستند حتما با درجه پایین اتو کشی شوند. اورگاندی ها آبرفت ندارد. ارگاندی مناسب لباس شب، لباس عروس، بلوز، خرج کار و حتی پرده هستند.

تریگال

ترگال انوع مختلفی دارد، یا به صورت ساده هست یا بصورت کج راه ساخته میشنود. اما درکل ترگال ها از نوع تخت بافت هستند که از شبکه های منظمی از الیاف در طول و عرض ساخته شدند. پود به نخ هایی گفته میشود که در عرض هستند و تار به نخ هایی گفته مشود که در طول هستند. پارچه ترگال و کج راه فلامتی به پارچه هایی گفته میشود که بیشتر آن از جنس فلامنت باشد. اکثریت نخ فلامنت را با نام پلاستیک یا مواد میشناسند. پارچه های ترگال کجراه فلامنتی بیشتر برای لباس های ارزان قیمت، لباس کار تبلیغاتی، شلوار کردی، خرجکار و برای آموزش خیاطی استفاده میشود. از ویژگی های ترگال میشه به ثبوت رنگ، تراکم مناسب، گوله نشدن و مقاومت در برابر سایش اشاره کرد. آبرفت ندارد و چروک پذیری کمی دارد. در همه فصل ها هم قابل استفاده است.

میکرو

پارچه میکرو در اوایل دهه 1990 میلادی در کشور سوئد برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت. علت محبوبیت پارچه سوئیت به خاطر جذابیت ظاهری و ویژگی های مثبتی هست که دارد و به همین دلیل بسرعت در اروپا رواج پیدا کرد.غالب الیاف این پارچه ها تا 80% مصنوعی هستند. یکی از ویژگی های بارز میکرو نور خورشید را به صورت گسترده پخش میکند و نور خورشید در یک قسمت متمرکز نمیشود. پارچه میکرو بسیار نرم است زیرا از الیاف نازک استفاده شده. این پارچه به علت اینکه در مراحل خاصی تهیه شده، مقاوم هستند و به سادگی تخریب نمیشوند. برای شستشوی میکرو توصیه میشه با آب داغ شسته نشود و از شوینده های ملایم استفاده شود. میکرو آبرفت ندارد و چروک پذیری کمی دارد.

لمه

لمه پارچه ای ریز بافت است و سطح آن حالت برجسته دارد. با وجود لطیف بودنش ضخامت دارد و بدن نما نیست به همین علت نیاز به آستری ندارد. لمه به فرانسوی است که به معنای تزئین با برگی از طلا و نقره یا خ براق است.به علت براق بودنش مناسب لباس های مجلسی میباشد. آبرفت ندارد. رنگ آن ثابت است. ریزش بالایی دارد. چروک پذیری ندارد. پارچه های لمه را میتوان با ماشین لباس شویی شست.

آستر

بعضی پارچه ها و لباس ها با توجه به نوع جنس و کاربردشان نیاز به پارچه آستری دارند. مثلا پارچه های بدنما، که آستری از پیدا شدن پوست و بدن جلوگیری میکند. البته آستری کاربرد دیگه ای هم دارد، برخی از مانتوها، پالتو ها و کت ها برای بهتردیده شدن آن در بدن نیاز به آستری داد. پارچه های آستری کاربرد گوناگون دارند. برخی افراد به علت اینکه این پارچه ها داخل لباس هستند از آستری هایی با کیفیت پایین استفاده میکنند، اما آستری به اندازه دوخت لباس اهمیت دارد. توجه داشته باشید که آستری مانند پارچه های دیگه نیاز به الگو دارد. برای شستوشوی آن لازم است که با دست و آب گرم و کمی صابون شسته شوند، برای خشک کردن آن هم لازم است کمی آنرا فشار دهید. آستری ها انواع مختلفی ازجمله آستری ابریشمی، آستری ساتن و آستری پنبه دارد.

سیلک

نام دیگر پارچه ابریشم، سیلک است. پارچه براق و درخشنده مثل ساتن اما ظریف و نازک هستند. پارچه ی ابریشمی به علت براق بودن و نازک بودنشان برای لباس های مهمانی که میتوان به راحتی آنرا چین داد استفاده میشود. توجه داشته باشید که این پارچه بسیار حساس و امکان داره حتی یک قطره آب روی آن باعث لکه بشود. محکم ترین منسوج طبیعی در جهان است؛ اما علت ارزشمند بودنش، نرمی و لطافت آن است. به دلیل ساختار منشوری مانند الیاف ابریشم یک اثر نوری براق ایجاد میشود و این منشورها نور را در زوایای مختلف منعکس میکنند و رنگین کمانی نامحسوس ایجاد میکند؛ همین موضوع باعث معروف شدن این پارچه شده است. ابریشم (سیلک) آبرفت ندارد و چروک پذیر نیست.

فوتر

فوتر پارچه های فوتر یا نمد، نوعی بافت سنتی دارند که با پشم تهیه میشود وهوای سرد را تا حد زیادی درون خود نگه میدارد و به همین علت یکی از پرکاربردترین پارچه در لباس و کفش های زمستانی میباشد. چون از درصد بالایی از پشم استفاده میشنود ضخامتشان زیاد است. برای شستشوی پارچه های فوتر بهتر که خشکشویی ببرید و یا در خانه با آب سرد و همراه با شوینده های مناسب پارچه های فوتر استفاده کنید. پارچه های فوتر قابل اتوکشی هستند و اگر جنس پارچه مرغوب باشد هنگام اتو کشی روی ان برق نمی افتد. این پارچه ایستایی مناسبی دارد و آبرفت ندارد.

مجلسی

به پارچه های گفته میشود که مناسب مهمانی های بزرگ مانند عروسی، نامزدی، رویداد های بزرگ ملی و… است. پارچه هایی که در لباس مجلسی استفاده میشود، کرپ، دیسکو، پولکی، لمه، ارگانزا، حریر و یا روی آنها کار شده از سنگ، منجوق،ملیله و… است؛

کتان

پارچه کتان پرکاربرد و بادوام است. پارچه کتان از الیاف گیاه پنبه ساخته شده؛ به همین علت قابل بازیافت در طبیعت است. یکی از ویژگی های پارچه های کتانی هوا به راحتی از طریق پارچه عبور میکند و به بدن اجازه تنفس میدهد و در هوای گرم پارچه خنک هست. جالب بدونید که پارچه های کتان اشعه ماورای بنفش را منعکس میکند. پارچه های کتان می توانند 20% از وزن خود را رطوبت جذب کند، اما وقتی پارچه را لمس میکنید خشک است. پارچه های کتان به خاطره وجود گیاهی بودنشان حساسیت زا نیستن و در برخی بیماری های پوستی مثل اگزما کمک میکند، به علت حساسیت زا نبودنشان برای نوزادان، کودکان، زنان باردار و افراد مسن مناسب است. از طرفی هم بهترین گزینه برای انتخاب لباس زیر هست زیرا در برابر قارچ و باکتری مقاوم هست. از دیگر ویژگی های پارچه های کتان میشه به راحت تمیز کردن آنها اشاره کرد. مقاومت زیادی در برابر شستشو های مکرر دارد؛ هرچی بیشتر بشورید نرمتر میشود. آبرفت ندارد ولی چروک پذیری بالایی دارد.

ارگانزا

ارگانزا پارچه ای سبک، براق و نازک است و مناسب لباس عروس و لباس شب هست و کابردهای متنوع و تزئینی زیادی داد. پارچه های ارگانزا به دلیل بافت نازکی که داره بدن نما هست . نازک بودن ارگانزا باعث میشه به راحتی چروک بشنود. هرچه فاصله بین بافت پارچه بیشتر باشه کیفیت بالاتری داره. علت شفافیت و نازکی ارگانزا این هست که نخ ها قبل از بافت بسیار محکم پیچانده میشنود. فرق ارگانزا با پارچه های ابریشمی در سفت بودنشان هست. پارچه های ارگانزا نور را به خود جذب و منعکس میکند. ارگانزا ها جنس های مختفی از جمله ارگانزا شات، ساتن، شیشه ای دارند.

تترون

پارچه های تترون از پلی‌استر ساخته شده که درواقع همان پارچه پیراهنی ساده هست. پارچه های تترون از ویسکوز ویا ویسکوز پنبه ساخته شده. تترون به خاطره قیمت مناسب، سادگی، تنوع دررنگ بندی و لطافت خاصی که دارد باعث محبوبیتش شده. علاوه لطیف و ضد حساسیت هست ، در برابر شستشوهای مکرر مقاومت بالایی دارد. یکی از معایب این پارچه چروک پذیری سریع می باشد.

پشمی

پارچه های پشمی از موهای حیوانات مختلف به دست می آید. الیاف نازک تر پشم را معمولا برای تولید پوشاکی که با پوست تماس داره به کار میروند، ولی برای لباس هایی که با بدن تماس مستقیم ندارند مثل اکثر کت و شلوارهای رسمی، ژاکت، پالتو، کلاه، دستکش استفاده میشه.پارچه های پشمی دوام بالایی دارن و در برابر آتش هم مقاومت خوبی دارند. برای شستوشوی پارچه های پشمی با دست، بین 20 تا 30 دقیقه در آب خنک خیس کنید سپس از شوینده های ملایم مثل شامپو استفاده کنید.از چنگ زدن پارچه هنگام شستشو خودداری کنید.پارچه های پشمی رو هرگز نباید آویزان کرد زیرا باعث تغییر شکل در آنها میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *